[ Beginpagina | Zwetsboek | Bestuur | Leden | Foto's | Agenda | Prikbord | Motorlinks | Inhoud ]
 
Nuttige motortips: Valhelmen
 
Met de valhelm heb je het belangrijkste kledingstuk te pakken. Net als bij elk ander kledingstuk luistert de pasvorm van een helm er nauw. Niet goed passende schoenen of een knellende broek zullen al snel in de kast verdwijnen. Maar een helm doe je niet zo gauw weg. Trouwens, de pasvorm is om een heel ander reden van groot belang: een slecht passende valhelm gaat ten koste van de veiligheid.

Modellen
In grote lijnen zijn helmen onder te verdelen in integraal- en jethelmen. Beide kennen varianten. In tegenstelling tot de jethelm beschermt de integraalhelm ook je kin. En verder biedt hij een betere bescherming tegen kou en regen. Valt je mond tijdens het rijden wel eens open van verbazing, koop dan maar een integraalhelm. Want een dikke bromvlieg in je mond is niet zo lekker. Bij zomerse temperaturen is een jethelm weer wat "luchtiger". Het is wel aan te raden om er een vizier op te zetten of een motorbril te dragen, want een oogbeschadiging heb je zo. Een variant op de integraal is de cross-integraal. Vaak is dat een jethelm waaraan een kinbeschermer is vastgeschroefd, maar een vizier ontbreekt. Deze helmen worden in combinatie met een "stofbril" vaak voor off-the road/enduro en crossmotoren gebruikt. Ook een soort jethelm is de police-helm. Bij deze soort loopt de helmschaal niet zo ver door als bij de gewone jethelm.

Goedgekeurd
Kijk eerst of de helm die je op het oog hebt een keurmerk heeft. Je kunt m vinden op de kinband of de binnen voering van de helm. Het keurmerk bestaat uit een cirkel waarin de hoofdletter E staat. Achter de E staat een getal dat aangeeft in welk land de helm van een Europese ECE-goedkeuring is voorzien. Dit getal kan variren van 1 t/m 20, waarbij het cijfer 4 voor Nederland staat. De keuringseisen, vastgelegd in de ECE, worden steeds weer herzien. De recentste is de ECE 04, maar de ECE 03 kom je ook nog tegen. Overigens is het niet zo dat een helm met een ouder keurmerk minder betrouwbaar is. Je kunt er wel aan zien dat de helm al enige tijd in de winkel ligt.

Passen en meten
Hoe weet je nu of een helm goed zit? Meet hiervoor eerst de omtrekt van je schedel op net boven je oren en wenkbrauwen. Deze omtrekt in centimeters geeft de maatklasse aan waarin je je helm moet gaan zoeken. Je zult overigens merken dat verschillende valhelmmerken met dezelfde maataanduiding niet altijd dezelfde grootte hebben. Vaak wordt dit veroorzaakt doordat de grootte van de helmschaal verschilt. Dit is trouwens ook het geval bij de schedel van de mens. De juiste keus is vaak ene kwestie van "gevoel". Zoek vervolgens een helm uit die stevig zit, maar net niet knelt en maak de kinband nog even niet vast. Controleer nu of de helm voldoende stevig zit door een paar keer "nee" te schudden en "ja" te knikken. De helm moet dan probleemloos je bewegingen volgen zonder op je hoofd te verschuiven. Maak daarna de kinband vast en buig je hoofd afwisselend opzij en naar achteren. De helmranden mogen hals en nek dan niet raken. Probeer als laatste de helm met vastgemaakte kinband voorover van je hoofd te schuiven. Als de helm goed past lukt dit niet en komt alleen je nek achter bloot.

Liever iets te krap, dan te ruim?
Mocht je twijfelen tussen een iets te ruime en een iets te krappe helm, kies dan voor de laatste. De binnenvoering gaat na verloop van tijd altijd wat "inzakken" en dan komt de helm vanzelf wat ruimer op je hoofd te staan. Sommige fabrikanten leveren losse wangstukken in verschillende maten. Vraag hiernaar als je het idee hebt dat de helm niet goed aansluit. Ben je van plan een tochtmuts in je helm te dragen, neem deze dan mee en gebruik de muts bij het passen.

Proefrit met helm?
Het klinkt raar, maar bij het kopen van een helm kun je het beste met je eigen motor een proefrit maken. Het geeft een beter beeld van de helm. De windstroom die je al rijdende langs je heen krijgt zal (afgezien van de windrichting en de sterkte) afhangen van je postuur en de stroomlijn van de motor. En dat alles heeft een zekere invloed. Verschillende helmen geven vaak andere resultaten. Op een korte rit kun je de volgende punten controleren.

Controlepunten
Vertoont de helm liftneigingen op de snelweg?
Is de positie van de vizierstanden gunstig en blijft het vizier tijdens het rijden in de gekozen stand staan?
"Fluit" de helm en "klappert" het vizier?
Kun je het vizier eenvoudig met handschoenen aan openen?
Heb je voldoende zicht door het vizier?
Is de ventilatie van de helm tijdens het rijden voldoende? (Dit kun je maar gedeeltelijk controleren door wisselende weersomstandigheden.)
Kun je ook een bril en/of zonnebril onder de helm dragen?

Wanneer vervangen
Je vervangt een helm na een ongeval, hoe onschuldig ook. Als je met je helm iets geraakt hebt, is er kans op schade. En of dat zo is, kun je aan de buitenkant helaas niet altijd zien. Zeker is wel dat je er niet meer op kunt vertrouwen. Speel dus op safe en doe hem weg. Verder zal de kwaliteit van een helm achteruitgaan (veroudering). De binnenvoering klinkt na verloop van de tijd in en de helm komt dan ruimer op je hoofd te zitten. Een ander punt is de inwerking van UV-straling. Die zorgt ervoor dat de conditie van de valhelm achteruit gaat. De goedkopere valhelmen van polycarbonaat zijn er gevoelig voor. De duurdere glasfiber- en kevlarhelmen niet. Controleer ook op zijn tijd de bevestiging van de kinband aan de helmschaal op corrosie en beschadiging. En kijk of er nog geen rafels aan je kinband hangen. Afhankelijk van het gebruik zal een valhelm drie tot maximaal vijf jaar meegaan.

Valhelm voor kinderen
In de kleinere maten zijn er op beperkte schaal valhelmen te koop. Kinderen beneden de 3 4 jaar kun je maar beter niet met de motor meenemen. De nekjes zijn dan nog niet genoeg ontwikkeld om een helm te dragen.

Vizier
Het vizier is een belangrijk onderdeel van de valhelm. Tips:
Koop geen getint vizier. Vooral tijdens het rijden bij duisternis en bij mist belemmert het je zicht (het laat minder lichtdoor en daardoor wordt het contrast minder.) Mocht dat nodig zijn, dan kun je beter een zonnebril opzetten.
Weet je nu al dat je veel kilometers per jaar gaat maken? Koop dan uit voorzorg een extra vizier. Mocht de helm na enige tijd uit de handel gaan, dan ben je in ieder geval verzekerd van een nieuw vizier.

Kleur
Mocht je van plan zijn je helm in een andere kleur te spuiten of er stickers op te plakken, vraag dan eerst bij je leverancier of dat zo maar kan. Informeer ook welke verfsoort er het geschiktst voor is. Lichte en felle helmkleuren doen je in het verkeer beter opvallen. Bovendien houden ze je hoofd wat koeler.

Beschadiging? dan vervangen!
Probeer te voorkomen dat je vizier beschadigt. Zonlicht en de lampen van een tegenligger bij duisternis kunnen je zicht door een beschadigd vizier zo verslechteren dat je alleen nog maar een grote waas ziet. Een vizier mag bij het openen niet over de helmschaal schuren. Krassen die daardoor ontstaan zijn lastig te verwijderen. Let daarop als je een nieuwe helm gaat kopen. Met een gekrast vizier kun je beter niet te lang doorrijden. De kans op een ongeluk wordt er alleen maar groter door.

Beslaan
Om het beslaan van het vizier aan de binnenkant tegen te gaan kun je flesjes anticondens vloeistof en anti-condensdoekjes kopen. Informeer van tevoren wel of je vizier al een "anti-condenslaag" heeft, want die kan door een anti-condensmiddel worden aangetast. Heb je geen anti-condensmiddel bij de hand, dan kun je een klein beetje afwasmiddel gebruiken. In de winter, bij sterke vrieskou, zal een anti-condensmiddel bevriezing van het vizier overigens niet helemaal kunnen tegengaan. Voor sommige is een anti-condens vizier te koop. Met een dubbel vizier behoort beslaan zo goed als tot de verleden tijd.

Onderhoud
Een smerig vizier vraagt om een zachte doek en veel water. Daarna kun je hem inwrijven met een harde autowas. Hij wordt dan waterafstotend en vuil kun je er dan later eenvoudig van afspoelen.

Bron: ANWB-Ledenwijzer, Motorrijden

MC Joy Ride Schijndel - De Uitlaatklep
5e jaargang - Nummer 13 - Juli 2001

 
Website by Mara Webdesign
Website Development by Mara Webdesign